خاطرات من از سفر به اروپا

خاطرات من از سفر به اروپا - خاطرات سفر به فنلاند قسمت هفتم 2008

سفر عمر دوباره

مدیر وبلاگ : شهرام
روز 15جولای نیز همانند روز قبل ساعت 9 صبح به محل شرکت رفتیم و ادامه بحث وبازدید روز قبل را تا بعد از ظهرادامه دادیم ومارکو مارابرای
شام به یک رستوران خاص وصد البته گرانقیمت ، دعوت کرد ....رستوران TIILIHOLVI  بمعنی جایی که سقف آجری و قوسی داره ! ! این رستوران از معروفترین رستورانهای تامپره هست و شهرتش بخاطر شرابهای ناب و کهنه وغذاهای خاص وباکیفیت وهمچنین فضای رویایی ورمانتیک این رستوران  هست .غذای این رستور ان از باکیفیت ترین مواد تهیه میشه ومزه وکیفیت غذاهاش بسیار خاص ومنحصر بفرده ... به قول مارکو  افراد معمولی به راحتی از پس هزینه یک شام ویا نهار دو سه نفره در این رستوران بر نمیان .....نحوه سفارش
وسرو غذا با آداب خاصی انجام میشه ...طوریکه مجبوری خیلی شق و رق غذا بخوری وبعبارتی اتو کشیده رفتار کنی ! ! !

tiiliholvi restaurant tampere finland

سردر رستوران

https://web.archive.org/web/20150405164208im_/http://i61.tinypic.com/20zp43m.jpg                             tiiliholvi restaurant tampere finland

داخل رستوران !

بعد از صرف شام با اون آداب خاص وشرایط رستوران برگشتیم هتل....... کار حامد در تامپره تقریبا داشت تمام و باید آرام آرام برای رفتن به ایران آماده میشد فردا آخرین روز حضور حامد بود ومن باید دور روز دیگه میموندم وبعد میرفتم  وین .....صبح فردا (16جولای ) هم مطابق روزهای قبل رفتیم شرکت  در واقع آخرین قرار وبازدید کاری ما بود ...فردا حامد باید میرفت ایران ومن هم با تام گلس دیگه کاری نداشتم ومنتظر اعلام نظر فنی شرکت GR بودم ...ساعات آخر بازدیدمون از TG بود که مارکو از طرف شرکت و به رسم یاد بود ومهمان نوازی کادویی به من هدیه دادن ...حامد قضیه ازدواج من ونرفتنم به ماه عسل بخاطر این ماموریت را قبلا به مارکو گفته بود  او هم ضمن تبریک و البته تاسف بخاطر نرفتنم به ماه عسل هدیه ای برای من وهمسرم در نظر گرفته بودن ...یک شال زیبا که از نخ بسیار نفیسی بافته شده بود برای همسرم ویک ظرف شیشه ای   ( عکس زیر )

برای خودم ....این ظرف برای فنلاندیها یه جور نماد ملی بحساب میاد وبقول خودشون به افرادیکه براشون مهم وارزشمند هستند هدیه میدن .....از دیگر دوستان مارکو ( ریستو وخانم مری ) خداحافظی کردیم وبا مارکو به سمت هتل برگشتیم ....به مناسبت حسن ختام این بازدید مارکو مارا به یک کلوپ شبانه رقص و بار  دعوت کرد .. .  بعد ازظهر قرار داشتیم اما نه ساعت 9 شب بلکه زودتر، در طی این چند روز معمولا کار ما تا ساعت 4:30 بیشتر طول نمیکشید ... ...حدود  6:30 بود که آماده رفتن شدیم  فاصلش تا هتل زیاد نبود وترجیح دادیم پیاده بریم .....پس از ارائه بلیط به طبقه چهارم این ساختمان    (عکس زیر )

رفتیم .....منظره جالبی بود انتظار داشتم مثل دیسکوهایی که در فیلمها وشو های تلویزیونی دیده بودم صدای جاز وگیتار برقی بترکونه ....اما یک گروه موزیک در حال نواختین قطعه ملایم تانگو بودن ومردان وزنان مسن حداقل بالای 50-60 سال عاشقانه در آغوش هم تانگو میرقصدین ...بعضیا هم نشسته بودن ومشروب میخوردن

ساعات اولیه بار

بیرون بار

بسیار متعجب شدم ....مارکو میگفت اینجا مخصوص این رده سنی هست وبرای جلوگیری از افسردگی وافزایش امید به زندگی افراد مسن و درواقع تامین آسایش فکری این دسته از افراد این محل تاسیس شده است .......ورودی این مکان را دو نفر آدم درشت وقوی هیکل با سری کچل وریشهای پروفسوری خط ریشهای بلند وجثه ای واقعا در حد واندازه های بادی گارد وکت وشلوار مشکی ،پیرهن سفید وکراوات قرمز کنترل میکردند .

جند عکس از نمای بالاومنظره بیرون بار

! ! !

بعد از خارج شدن از دیسکو حدود ساعت 11 شب بود که خداحاظی کردیم وبسمت هتل رفتیم ....جا داره اینجا واقعا از مهمان نوازی مارکو ومجموعه TG تشکر کنم ...برخلاف اینکه فنلاند کشور سردسیر ه و میگن مردمش برخورد سرد وخشکی دارن ...رفتار مارکو بسیار مهربان ، گرم ودوستانه بود ...حتی مردمیکه در طی این چند روز دیدم وباهاشون برخورد داشتم این محبت ودوستی را دریغ وپنهان نکردن .....مردمیکه از سطح رفاه وامنیت اجتماعی جزو برترینهای جهان هستند ....حس آرامش و امنیت در چهره تک تکشون موج میزد ....بندرت افراد غیر بومی در سطح شهر به چشم میخورد .....برخلاف پاریس که هرچی میبینی سیاه پوست ، عرب ومهاجران تونسی ، الجزایری ، مراکشی ،شرق آسیایی وکشورهای شمال آفریقا و....هستن .......

صبح فردا دیگه وقت زیادی برای گشتن شهر وسرزدن به خیابانها وجاهای دیدنی داشتم ...البته به جهت کوچک بودن وسعت شهر وصنعتی بودن اونجا چیز خاصی غیر از مواردیکه در پستهای قبلی گفتم  ندیدم ولی نکات ریزی را دیدم وحس کردم که بیانش خالی از لطف نیست ....عبور از خط عابرپیاده فقط در زمان سبز بودن چراغ عابر ممکن هست به هیچ وجه حتی یک مورد را هم ندیدم که کسی غیر از این زمان ومکان  از خیابون رد بشه حتی برای کسانیکه خیلی عجله داشتن ، روی تیر های چراغ  شاسی وجود داره که بازدن اون  زمان انتظار کاهش پیدا میکنه ....هشدار دهنده های صوتی در ابتدای مسیر عبور وجود داره که برای افراد نابینا تعبیه شده وقتی صدای تق تق با ریتم کند میشنوی یعنی چراغ سبزه ومیتونی رد شی وقتی ریتم یکم تند میشه یعنی داره به زمان قرمز شدن نزدیک میشه  وقتی تند هست یعنی قرمز وعبور ممنوع .....سر هرچهار راه ویا مسیر عبورعابر این صداها ی تق تق تق به وضوح شنیده میشه ....اما هرچی صدای بوق ماشین ها رو نشنیدم در عوض صدای آژیر آمبولانس به کرات شنیده میشد.....بقول حامد تا گربه شون میره تو اتاق وبیرون نمیاد زنگ میزنن اورژانس  ! ! ! !  سگشون پارس نمیکنه زنگ میزنن اورژانس  ! ! ! انگشتشون تو در بطری گیر میکنه ...اورژانس ...وهمچنین صدای غرش موتورهای  4سیلندر وشش سیلندر هارلی دیویدسون و کاوازاکی ...وحشتناک بود انگار دیوار صوتی میشکست .....تو تامپره گدا هم دیدم دقیقا به سبک گدایان ایرانی ! ! ! وچند یورو  و سنت پول خرد ته جیبم را دادم بهش ! ! ! ( البته ریا نشه )! ! ! با خودم گفتم پس اینجا هم گدا هست .......خیابان اصلی سنگ فرش بود وحرکت خودروها با صدای خاصی همراه بود ....

نمایی از خابان اصلی سنگفرش شده

پلاک خودروها بامشخصه FIN در زیر لوگوی اتحادیه اروپا حکایت از ساکن فنلاند بودن مالک خودرو داشت خوردوها با کشورشان تفکیک میشوند نه شهرشان ...برخلاف ایران که پلاک

خودروها منطقه ایست.......

عکسها را با دوربین سونی مدل w-100 گرفتم ...عکساییکه زیرشون تاریخ وساعت دارن با گوشی موبایلم K800 سونی اریکسون گرفته بودم ......بعضی عکسا کیفیت خوبی ندارن  چون بیشترشون شکار لحظه ها بوده ...خیلی روم نمیشد عکاسی کنم چون سفر توریستی نبود ....اغلب عکسها را هم به پیشنهاد مارکو یا حامد وبعضا پنهانی میگرفتم .اما وقتی تنها شدم دیگه راحت از هرجا که دلم خواست عکس گرفتم . . . . .ادامه دارد

پنجشنبه 10 اسفند 1396 06:00 بعد از ظهر
چیزهای شگفت انگیز اینجا. من خیلی خوشحالم که پست شما را با هم همخوانی می کنم.

خیلی ممنونم و من به دنبال شما هستم. خواهش می کنی منو ببینی
پست الکترونیکی
شهرام خیلی ممنون از شما
لطفا از طریق ایمیل وبلاگ بامن درارتباط باشید
دوشنبه 7 اسفند 1396 06:57 بعد از ظهر
سلام به همه، محتویات موجود در این سایت واقعا عالی برای تجربه مردم، خوب،
نگه داشتن همکاران خوب کار.
شهرام سلام
ممنون از لطف شما
چهارشنبه 27 دی 1396 10:30 بعد از ظهر
من می دانم که این وب سایت ارائه مقالات وابسته به کیفیت و اطلاعات اضافی،
آیا سایت دیگری وجود دارد که این موارد را در کیفیت ارائه می دهد؟
شهرام نمیدانم
چهارشنبه 18 مرداد 1396 11:03 قبل از ظهر
Having read this I thought it was rather enlightening.
I appreciate you taking the time and effort to put this
information together. I once again find myself spending way too much time both reading and commenting.
But so what, it was still worthwhile!