خاطرات من از سفر به اروپا

خاطرات من از سفر به اروپا - خاطرات سفر به فنلاند قسمت پنجم وششم 2008

سفر عمر دوباره

مدیر وبلاگ : شهرام
ساعت حدود  1:30بود که رسیدیم هتل وهمزمان با تکمیل مراحل رزرویشن و پرکردن فرمهای مربوطه ، چمدان من هم رسید به هتل

واقعا تعجب آور یود خیلی خوشحال شدم  که بهر حال یه بارم اونیکه من خواستم شد..... بعد از مراحل پذیرش ،چون پول زیادی همراهم بود فقط به اندازه 2هزار یورو برداشتم وبقیش را دادم صندوق امانات هتل ورسید گرفتم ...اتاقهای  ما طبقه پنجم بود وهر کدوم رفتیم سمت اتاق خودمون ....

اتاق شیک وکاملی بود هر آنچه که از یک هتل 5 ستاره توقع داشتی مهیابود علیرغم اینکه این هتل 4 ستاره بود .....مینی بار کامل و پراز خوردنی ونوشیدنی اعم از الکل دار وبدون الکل چندین مدل شکلات ، مغز بادام ، گردو ...انواع نوشابه قوطی (کوکا ، کانادا ،7up ....)آب معدنی گازدار طعم دار معمولی،چندین نوع مشروبات الکلی وآبجو ....آب میوه ..آب پرتقال آب سیب وچیپس پرینگل و چیزای دیگه ...تلویزیون بزرگ با سیستم Pay tv !...ایر کاندیشن ...درب کمد را که باز میکردی یه میز اتو با همه متعلقاتش آماده استفاده میشد ....روی دسکتاپش دستگاه فکس ...چند مدل دفترچه یادداشت وخودکار وخلاصه خیلی عالی....حمام بزرگ با وان بسیار تمیز وسفید که مثل مروارید میدرخشید انگار کسی تا حالا ازش استفاده نکرده بود .....با حامد قرار گذاشتیم تا 5 بخوابیم بعد تولابی هتل باشیم وبریم یه چرخی بزنیم .....

درباره فنلاندوشهر تامپره یا بقول فنلاندیها تومپره

فنلاند یکی از کشورهای اسکاندیناوی ومرز مشترک خاکی با کشورهای سوئد ،نروژ و روسیه ومرز آبی با کشور استونی دارد واز کشورهای حوزه دریای بالتیک و  همیشه جزو 10 رتبه اول کشورهای عالی برای زندگی به حساب میاد .فنلاند به کشور هزار دریاچه هم معرفه جمعیت کل فنلاند حداکثر 5-6 ملیون نفر بیشتر نیست وتراکم جمعیت علیرغم اینکه یکی از کشوهای بزرگ اسکاندیناوی محسوب میشه خیلی کمه  بیشتر سطح این کشور  پوشیده از جنگله .... فنلاند قبلا حدود سالهای 1114 الی 1809 متعلق به سوئد واز آن سال تا 1917 متعلق به روسیه بوده واز 1918 به کشور مستقل تبدیل شده واز سال 1995 هم به عضویت اتحادیه اروپاومعاهده شنگن درآمده از شهرهای مهم هلسینکی پایتخت فنلاند  ،تامپره ، تورکو و اولو رو میشه نام برد .فنلاندیها علاقه زیادی به سونا دارند بطوریکه سونا  جزئی از هویت یک فنلاندی به حساب میاد ! حتی بعضی از جلسات کاریشون هم تو سونا برگزار میشه ... قدمت 10 قرن برای سونا در فنلاند جزو بدیهیات است وبرای آن همانند آداب مذهبی احترام قائل هستند...ورزش مورد علاقه اغلب فنلاندیها هاکی رو یخه..... بیش از 95 درصدر مردم به زبان فنلاندی صحبت میکنن وحدود 4-3 در هم سوئدی وبقیه زبانهای متفرقه هستند اما تو تامپره هرجا از کسی سوال کردم  انگلیسی بلد بود مگر معدود افراد مسن ....حتی بعضیها چند زیونه بودن واینو تو فروشگاهها با پلاکی که بالای لباسشون چسبوندن میشد فهمید اوناییکه چندتا زبون بلدن روی پلاکشون پرچم اون کشور هست مثلا انگلیسی ، فرانسوی واسپانیایی .....بیشتر فارسی زبونایی که تو فنلاند البته خیلی خیلی کم به پستتون میخورن کرد تبار هستند .حتی تو سفارت هم که میرید کردها را بالباس محلیشون اونجا میبینید که یا دارن درخواست اقامت میدن یا درخواست ویزای بلند مدت ! !......تامپره شهری در جنوب غربی فنلاند ودر شمال هلسینکی با حدود 300 هزار نفر جمعیت پر جمعیت ترین شهر در کشورهای اسکاندیناوی محسوب میشه شهری بسیار با نظم ومرتب شاید باورتون نشه در طی اقامت یک هفته ایم حتی صدای بوق ماشین توخیبابون نشنیدم ! ! ....این شهر جزو شهرهای صنعتی فنلاند محسوب میشه که دوطرفش را دریاچه های Näsijärvi و Pyhäjärvi احاطه کردن .رودخانه Tammerkoski که از وسط شهر رد میشه امکان احداث نیروگاه برق Naistenlahti را مهیا کرده وحدود 190 مگاوات برق تولید میکنه ...نکته جالب این رودخانه اینه که وقتی کنارش هستی وبه آب نگاه میکنی سیاه سیاه بنظر میاد ! ! بطوریکه فکر میکنید آب خاصی در اینجا جریان داره ...چند روز بعد هر جور بود دستم را به آب رسوندم ویه مشت برداشتم ! ! ......رنگش معمولی بود

نمایی از رودخانه تامرکوسکی

نمای دیگری از رودخانه تامرکوسکی ونیروگاه

ساعت حدود 5 باصدای آلارم موبایلم که برای ساعت 5 تنظیم کرده بودم بیدار شدم ورفتم به لابی هتل

رسپشن هتل کومولوس

توی لابی یه شومینه دیواری بود که شعله های آتیشش آدمو یاد سرمای -30 درجه تامپره مینداخت .....الان که ماه جولایه ...بخاری ؟ شومینه ؟ یه کم که دقت کردم دیدم یه LCD متوسط  را چنان ماهرانه وخلاقانه در دیوار وجایگاه یک شومینه  کار گذاشته بودن وتصویرش اونقدر زنده که فکر میکردی آتیش واقعیه ! ! ....باحامد رفتیم بیرون ...سر درد وحشتناکی داشتم  از داروخانه یک ورق قرص ایبوپروفن خریدم 2.50 یورو وسریع یکیشو خودرم تا از شر سردرد راحت بشم بعداز نیم ساعت پیاده روی تو شهر که همه مغازه هاش راس ساعت 5 تعطیل میشدند ! ! برگشتیم هتل وتو بار هتل یه کاکتل خنک خوردیم ودوباره رفتیم قدم زدن تا شام ....شام رو هم تویه رستوران مثلا ایرونی که متصدیش بسختی فارسی حرف میزد ...که اگه فنلاندی حرف میزد بهتر متوجه میشدیم تا فارسی ! ! کباب ..البته به سبک و طبخ اونور آبی اونم از نوع فنلاندی که هیچ شباهتی به چلوکباب ما نداشت نه طعم نه قیافش  خوردیم ...البته نصف ونیمه ...بخشی از گوشت قرمز تو فنلاند اغلب گوشت گوزن وبعضا گراز هست . فنلاند پوشیده از جنگله وبنظر میاد گوشت گراز و گوزن هم شکار همین جنگل هاست  عمده شهرت فنلاند  بخاطر چوب وکاغذه ....شهر نوکیا هم معروفیتش بخاطر گوشی های موبایلش نیست بخاطر چوب وکاغذ مرغوبیه که داره تلفن همراه افتخار بعدی شهر نوکیاست....شایدم مزه بیخود اون کباب بخاطر گوشت گوزن یا گراز بود ...نمیدونم! ! .... رفتیم هتل و قرار بود فردا صبح 14 جولای بریم شرکت.... Tam  ...قرارمون شد ساعت 8 صبح تو رستوران برای صبحانه و هرکس رفت تو اتاق خودش....

صبح روز 14جولای برای صرف صبحانه به رستوران رفتیم صبحانه بسیار کاملی بود ، انواع نان ،حداقل 10 نوع چای ،شیر داغ ، انواع میوه جات  ،ژامبون وکوکتل وچندین مدل کیک وشیرینی آب پرتقال ، آب آناناس و....البته من فقط یه تیکه کیک ویه فنجان چای خوردم  ....واین نوع پذیرایی از خودم تا آخرین روز تکرار شد ! ! چرا ؟ نمیدونم ...شایدم احساس میکردم بین اونهمه مو بلوند وچشم سبز تابلو میشه اگه خیلی هم پر خوری کنی  .....شایدم از حامد رو درواسی داشتم ...چون اونم بیشتر از این نخورد ...در هتل در لابی منتظر ماندیم تا بیان دنبالمون بریم شرکت تام ....دقیقا ساعت 9 آقایی تقرییا 50و یکی دوساله با ظاهری آراسته وبا استایلی شبیه روسها ( سر وصورت درشت واندامی نسبتا تنومند، موهای بور وچشمانی آبی  )اومد داخل وچون حامد را از قبل میشناخت مستقیما اومد سمت ما و سلام واحوال پرسی وخودشو معرفی کرد مدیر فروش شرکت مارکو ....وبعد باماشینش که یه SEAT شکلاتی رنگ بود بسمت شرکت راه افتادیم...شرکت در منطقه ای بنام PIRKKALA  واقع بود که بیشتر شرکتها وکارخانجات صنعتی تامپره هم در اونجا واقع است

مسیر حرکت ما بسمت تام گلس

تابلوی  راهنما بسمت شرکت TG

پس از حدود نیم ساعت رسیدیم به محل شرکت منطقه بسیار قشنگی بود کل شهرک صنعتی مثل باغی بود که دیوار بین شرکتها مثل خونه های انگلیسی دیواری از شمشاد های پر وبه هم فشرده  بود اینقدر این منطقه سبز بود که واقعا لذت میبردی ازاین همه سر سبزی واز اون مهم تر نظم ترتیبی که در این شهرک حاکم بود به ورودی شرکت که رسیدیم نمای شیشه ای خاصی که از جنس شیشه های LOW E خم شده وبصورت Step Unitنصب شده بود بیانگر تخصص وتجربه بالای این شرکت در صنعت شیشه بود .اما بالای آن بجای TG نوشته شده بود glaston  که این را بعدا خود MARKKUدر پرزنته شرکت توضیح داد که چندتا شرکت دیگه با TG جوینت  و این شرکت را تشکیل داده اند...

نمایی از ورودی شرکت

پس ازتشریفات ورود ودرواقع گذشتن از بخش Security شرکت یا همون حراست خودمون وگرفتن کارت ویزیت ،

این عکسو از روی عکس خودم که این کارت به لبه کتم وصل بود تهیه کردم

رفتیم دفتر مارکو وشروع به پرزنته شرکت کرد وبعدرفتیم داخل سالن تولید که ماشین آلات را میساختن وبعد سالن بازسازی ماشین ها وکورهای وتا ظهر به همین منوال گذشت ورفتیم برای نهار .....غذاخوردن فنلاندیها آداب خاصی داره ، اول هر وعده غذا چه نهار چه شام نان وکره میخورن در حد چند لقمه ...بعدش سالاد میخورن وبعد غذاشونو...نان هم نان خاصیه که فقط تو خود کشور فنلاند پیدا میشه ،  رنگش مثل نونهای سبوس دار قهوه ایه وطعم خاص ودلچسبی داره ، یکم ترش مزه ست  بطوریکه وقتی میخواستم برگردم چند بسته خریدم آوردم ایران ...حتی دفعه بعد که میخواستیم بریم پاریس اول رفتیم فرودگاه هلسینکی واز اون نونا به مقدار زیاد خریدم بعد رفتیم پاریس ! ! ! البته همش بخاطر نون نبود که رفتیم ولی توفیق اجباری شد که از اون نونا بخریم .....در صفحات بعدی توضیح خواهم داد......بعد از نهار هم باز به مباحث فنی وتجاری پرداختیم وقرار بود من ساعت 4 با شرکت  GR  که رقیب TG بود در خصوص مشکلات فنی کوره ای که دوسال پیش خریده بودیم مذاکره کنم وقرار شد حامد هم با هماهنگی TG ودر واقع کسب اجازه از اونا با من بیاد ! ! هماهنگیهای لازم را مارکو انجام داد وخودش ما رسوند اونجا و رفت

نمایی از شرکت GR

ورودی شرکت GR

پس از حدود یکساعت مذاکره برگشتیم هتل و مارکو برای شام ما رابه رستوران گردون برج تامپره بنام ناسی نلو آ Näsinneula دعوت کرد....ناسینلوآ یک برج تحقیقاتی در کنار دریاچه Näsijärvi  و 168 متر با احتساب آنتن ، ارتفاع داره ودر سال 1971 بنا شده است این برج حدود 700پله برای مواقع اظطرای داره و آسانسوری که شما را تا ارتفاع 124 متری یعنی محل رستوران بالا میبره باسرعت 6متر برثانیه وخیلی سریع حرکت میکنه و26 ثانیه طول میکشه تا شما را بالا ببره و 16 نفر ظرفیت داره این آسانسور سریعترین آسانسور در فنلانده  .....اگه آسانسور برج میلاد رو سوار شده باشید دقیقا متوجه میشید این سرعت یعنی چی !!! بالای یرج یه نمایشگر با چندتا چراغ نصب شده که وضعیت آب وهوا را گزارش میده  مثلا اگه سه تا چراغ زرد باشه یعنی هوای صاف ...اگه دوتا زرد ویکی سبز باشه یعنی ابری ...اگه  دوتا سبز یکی زرد باشه احتمال بارندگی و اگر هرسه تا سبز بود یعنی بارندگی خواهد بود

نمایی از ناسی نلوآ

نمایی از بالای برج در رستوران

همان!

نمای دیگری از برج از پنجره اتاق من

در کنار برج نیز شهر بازی کوچکی قرار داشت که دیگه فرصت رفتن به اونجا نشد ولی با همه کوچکی که داشت ، همه نوع بازی توش بود از ترن هوایی بگیر تا صندلی پرنده و.....

نمایی از شهر تامپره وشهربازی از بالای برج

شام بسیار مفصل وصدالبته گرانقیمتی را مهمان شده بودیم.....پس از صرف شام به هتل برگشتیم وبرنامه فردا صبح هم همین شدکه ساعت 9 بریم TG ومثل روز قبل بازدید ، مذاکره و.....

جمعه 17 آذر 1396 07:13 قبل از ظهر
Heya! I'm at work browsing your blog from my new iphone 4!

Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!
Keep up the fantastic work!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:17 قبل از ظهر
Excellent weblog here! Additionally your website so much up very
fast! What web host are you the use of? Can I get your associate hyperlink
in your host? I desire my website loaded up
as quickly as yours lol
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:36 بعد از ظهر
Hello there I am so excited I found your web site, I really found
you by mistake, while I was browsing on Yahoo for something else, Regardless
I am here now and would just like to say thanks
a lot for a marvelous post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don't have time to read it all at the minute but I have
bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to
read much more, Please do keep up the great work.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:39 قبل از ظهر
Hello very nice web site!! Guy .. Excellent .. Amazing ..
I will bookmark your web site and take the feeds additionally?
I'm happy to search out a lot of useful information here in the submit, we want work out more
techniques on this regard, thanks for sharing. . . .